Saturday, April 2, 2016

Pariisin yksiöni

Mä alkuun ajattelin säästää kämppäpostauksen siihen, kun muutan reilun kuukauden päästä samassa kerroksessa sijaitsevaan alle kymmenen neliön asuntoon. Tämän takia en tietenkään viitsi hirveästi tehdä sisustuksellisia ratkaisuja, koska en tiedä tarkkaan minkä mallinen kyseinen yksiö on, mitä sinne mahtuu ja mitä siellä on valmiina. Tämä mun nykyinenhän on oikeasti iso verrattuna maid's roomien tavanomaiseen kokoon. Neliömääristä mulla ei ole tietoa, mutta kyllä tämä ainakin tuplasti isompi on kuin se mihin muutan.


Näkymä mun ranskalaiselta parvekkeelta. Voisihan se parempikin olla, mutta pariisilaiset sisäpihatkin ovat aika kauniita. Mun asunto tosiaan sijaitsee ylimmässä kerroksessa, jotka useimmissa pariisilaisissa taloissa ovat täynnä pieniä, entisiä palvelusväen asuntoja. Näissä asunnoissa on mun mielestä semi jännä fiilis, koska ne sijaitsevat usein hieman piilossa. Tässäkin talossa kuudes ja viimeinen kerros löytyy hauskasti "salaoven" takaa, laitan siitä joskus kuvan toiseen postaukseen.

Mä päätin olla kuvaamatta ihan koko asuntoa, koska tämä ei ole kokonaan niin edustuskelpoinen. Oikeastaan en edes ajatellut saavani näinkään hyviä kuvia ja alkuun napsinkin vain yksityiskohdista. Tästä kuvasta katsottuna vasemmalla on mun pöytä, jota käytän syömiseen ja koneella istumiseen. Suoraan takaa löytyy ovi, josta oikealla on sänky. Mulla on vain kolme tuolia, joten illanistujaisissa on kätevää kun saa osan porukasta istutettua sängynreunalle niin että kukaan ei ole kuitenkaan liian kaukana.


Koska au pairina sisustaminen on hieman hankalaa kaiken väliaikaisuudesta ja palkan pienuudesta johtuen, koittaa sitä saada tavallisista esineistä aikaan sisustuselementtejä. Yksi sellainen on mulle mun korut, jotka eivät tosin aina ole ihan näin esteettisesti aseteltuna. Clubmastereita, korviksia ja paria sormusta lukuunottamatta kaikki muut ovat kotoisin eBaysta. Rannekello on oikeasti ihan täyttä rakkautta, mulla on se nykyään aina ranteessa. Silmälaseista kirjoittelen ihan oman postauksensa myöhemmin.



Star Wars säästölipas. Oli ihan pakko tuoda tämä Suomesta, ajattelin että on kiva olla joku esine kotoa, lisäksi tämä auttaa myös säästämään. Tämä on myös pelastanut mut monesti, muistan esimerkiksi kerran joskus kauan sitten halusin oikein kovasti pizzaa ja kaljaa niin kajosin mun säästölippaaseen ja sain kuin sainkin viiden sentin kolikoista kasaan tarvittavan summan. Säästölippaan vieressä näkyvät täällä valmiina olleet kolme eri sinisen sävyistä Ikean kukkamaljakkoa. Tuli heti aika nostalginen ja kotoisa olo, keräsin nimittäin noita maljakoita lapsena.


Ikkunan viereisen hyllykön päällä säilytän mun kynsilakkoja ja muuta sälää. Tosin eniten käytössä olevat kynsilakat ja aurinkolasit mulla seikkailee aina muualla, mutta tämä toimii säilytyspaikkana kaikille muille. Oikeastaan mä olen suunnitellut luopuvani noista kelloista ja osasta laseista, koska en enää käytä ollenkaan kultaisia asusteita. Usein mä vaihtelin aina kesäksi kaiken kultaiseksi, mutta se vaati aina tosi ruskettuneen ihon. Huomatkaa myös köyhän au pairin DIY tuikkukippo.


Mun pieni ja söpö keittiö. Ei liesituuletinta, pakastinta tai uunia mutta kyllä tällä hyvin selviää. Eipähän tule ainakaan syötyä niin paljon pakastepizzoja kuin ennen haha. Huomatkaa viinipullon "korkkina" toimiva espressokuppi. Ja ennen kuin joku paloturvallisuusexpertti ehtii huomauttaa, en tosiaan roikota käsipyyhettä tuossa silloin kun kokkaan levyllä. Keittiössä näkyvästä ovesta pääsee kylppäriin, sekä oikealla alkavalla seinällä sijaitsee mun sänky. Toi on oikeasti niin ihanaa kun keittiössä on vielä oma ikkunansa, herää ihan eri lailla päivään kun aamukahvia keitellessä saa kunnon annoksen luonnonvaloa. Tuollainen ikkuna on myös kätevä koska sitä voi pitää auki sateella.


Sijoitin sängyn yläpuolelle mun feikkipolaroidit. Nämä mulla oli mukana jo ensimmäisessä huoneessa, tosin kuten näkyy on sinitarra syöpynyt ikävästi läpi. Suunnitelmissa olisiki tulostaa nämä ja muutama muu ja laittaa kaikki roikkumaan pyykkipojilla narulle. Itseasiassa mun host perheellä näkyy olevan valokuvapaperille tulostettuja feikkipolaroideja, hostmama mainitsiki niiden tilanneen ne netistä. Pitää tsekata itsekin paljonko tuollainen lysti maksaisi, olisihan se paljon hienompaa saada valokuvapaperille tulostettuja kuvia tähän tarkoitukseen.


Mä olen ihan rakastunut kynttilöihin! Mä muistan miten olen aina halunnut poltella kynttilöitä, mutta kotona äiti on aina ollut huolissaan. Onhan se toki omaotitalossa hankalampaa kun harvemmin sitä omassa huoneessaan hengaa ihan kokoaikaa. Täällä kuitenkin kun mun asunto on vain yksi huone, on kynttilöitäkin helpompi vahtia. Budjettisyistä mä olen pysytellyt vielä vain tuikkujen polttelussa, tosin nekin luovat tunnelmaa oikein mukavasti. Onko edes ah niin kliseistä mutta silti niin ihanaa syödä illallista pariisilaisessa kattohuoneistossa kynttilänvalossa ja punaviiniä nauttien.


Naapureiden varmasti kaksi eniten vihaamaa asiaa, mun ukulele ja uudempi tulokas melodika. Vaikka pyrin soittamaan vain päivin kun ihmiset oletettavasti ovat töissä ja koulussa, on varmasti mun melodikaversio MGMT:n Kidsistä kaikille jo tuttu. :D Oikeasti etenkin melodikaa tulee soitettua aika vähän, joten en usko sen ketään sen pahemmin häiritsevän. Ukulele taas ei niin paljoa ääntä päästä, ainoa huolenaiheeni on kuinka selkeästi mun sulosointuinen laulanta kuuluu haha. Näille mulla ei ole mitään kunnon paikkaa, ne eivät mahdu mihinkään pöydälle tai tasolla ja tarvitsen etenkin ukulelea aika usein.

Sellainen kämppä mulla. Mitä tykkäsitte? Toivottavasti postauksesta sai jonkinlaisen käsityksen mun kämpästä, pyrin selittämään missä mikäkin on. Jos saan tätä hieman edustuksellisempaan kuosiin enne muuttoa voin napsia lisää kuvia, jos ei niin seuraava kämppäpostaus tulee sitten siitä uudesta.

Mulla on suunnitelmissa tänään rauhallinen leffailta V:n kanssa, tää on oikeasti harvinaista mulle Pariisissa että vietän koko viikonlopun näin rauhallisilla merkeissä, eilisiltakin kun meni babysittauksessa. Hyvä vaan ja kroppakin kiittää. :)

P.S. Ulkoasu koki totaalisen muutoksen, pientä fiksausta se ainakin vielä vaatii mutta muuten tykkään. Voi tosin olla että muuttelen isompiakin juttuja, mutta näillä mennään nyt alkuun.

10 comments :

  1. Anonymous2/4/16 19:06

    Ois ollu kyl kiva nähdä tää kämppä kokonaan eikä vasn kuvia koruista ja maljakoista

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ois mustakin ollut kiva kuvata koko kämppä, mutta mä selitin miksi en näin tehnyt. Kuten myös mainitsin, koko homma lähti nimenomaan tosta yksityiskohtien kuvaamisesta. Harmi jos et tykännyt, mutta jos kiinnostaa jää silti kuulolle koska siitä toisesta kämpästä postaan ihan kunnolla!

      Delete
  2. Ei mua haittaa yhtään, et kuvasit kämppäsi näin. Just ihana, koska iten aina tykkään enemmän ottaa kuvia pienistä yksityiskohdista, kuin kokonaisuudesta, jolloin kivat pienet asiat jää huomaamatta tai ne ei tuu oikein esille. Ihana tuo parveke <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiva kuulla! Mäkin tykkään yksityiskohdista, seuraavan kanssa otan varmaan kuvia molemmista. Se kun tulee olemaan niin pieni että näkyy varmaan koko kämppä yhdessä kuvassa. :D Älä vaan, seuraavassa tulee olemaan vielä isompi <3

      Delete
  3. Yhyy, niiiiin kade sinulle! Nauti!

    http://janettenikki.blogspot.fi/

    ReplyDelete
  4. Tosi kivan oloinen toi sun kämppä :) Etenkin toi keittiö on musta ihan ylisöpö <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! Joo keittiö on kyllä söpö, välillä saa vaan olla vähän luova että mahtuu tekemään kaikkea. :D

      Delete
  5. Anonymous10/4/16 09:22

    Kuinka kauan aiot olla tässä perheessä jos kaikki menee hyvin? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ainakin vuoden, mutta mahdollisesti pidempäänkin. :)

      Delete

Mini Rage Face Vendetta Smiley